BN/DeStem  woensdag 11 feb. 2004   zoeken | colofon 
e-maile-mailadverterenadverterenabonneren/serviceabonneren/service


Werk in beeld en gedicht

Door Joep Trommelen


Dinsdag 10 februari 2004 - ETTEN-LEUR/BREDA – „Een mens mocht nooit vergeten dat hij sterfelijk is“, schrijft dichteres Yvonne Né in de catalogus Ontgrenzing - BeeldGedicht.

Paul Bogaart in Ingrid Halters richhten de NBKS-ruimte in met werk van Rien Halters.
(Foto Johan van Gurp)

Dat boek met gedichten hoort bij de expositie met dezelfde naam van werk van wijlen Rien Halters, die van zondag 15 februari tot en met 21 maart in de Nieuwe Brabantse Kunst Stichting (NBKS) in de Bredase Reigerstraat te zien is. En te horen: want op het werk van Halters geïnspireerde gedichten klinken daar dan uit speakers. Een expositie om niet te vergeten dat ook Rien Halters sterfelijk was.

De sinds 1973 in Etten-Leur woonachtige maar in Oosterhout geboren en in Sprundel opgegroeide schilder, tekenaar en beeldhouwer overleed immers in juni 1999, op 49-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hersentumor. Zo’n achthonderd werken staan sindsdien opgeslagen bij weduwe Bets in haar boerderij aan de Etten-Leurse Pleinstraat

In 2002 richtten zijn kinderen Ingrid en Remco samen met een aantal vrienden en collega-kunstenaars de Stichting Rien Halters op. Het doel: voorkomen dat Halters’ werk alleen in opslagplaatsen blijft liggen. En nu is daar de eerste grote expositie na zijn dood.

Agneta Evenhuis is behalve beeldend kunstenaar ook lid van de stichting, die een kleine twee jaar aan de expositie heeft gewerkt. „Wij willen met deze tentoonstelling het stof van het werk kloppen. De dichters zorgen met hun woorden voor de frisse wind. Die blazen het er af.“

Elma van Haren, Y. Né, Erik Spinoy, Hilde Keteleer, Geert Buelens en Serge van Duijnhoven zorgen voor de poëtische aankleding van het twaalftal beelden en de tientallen tekeningen die in het gebouw van de NBKS komen te hangen. De keuze uit het nagelaten oeuvre van Halters is voor een groot deel bepaald door de gemaakte gedichten.

De titel ‘Ontgrenzing’ zegt al veel over Halters’ werk. Dochter Ingrid: „Zijn thema’s waren onder andere de vergankelijkheid van het bestaan, verandering in brede zin en bepaalde tendensen in de maatschappij die hem niet bevielen. Over de omgang van mensen met de natuur en met elkaar. Daar had hij toch niet echt een optimistische kijk op.“ En ook de dichters dragen nu bij aan de ‘ontgrenzing’ van het tentoongestelde werk. Né schrijft in haar inleiding dat juist het ‘dichterlijke commentaar’ een ‘prachtige uitnodiging voor de toeschouwer’ is om met andere ogen naar kunst te kijken. ‘Er kunnen heel wat verschillende deuren en ramen worden opengezet. De lezer gaat meer zien, met eigen ogen en daarmee op eigen wijs!’

Ingrid Halters: „Wij zijn er na zijn dood eigenlijk niet aan toegekomen om zijn werk te analyseren en in een context te plaatsen. Daar zijn we met de organisatie van de tentoonstelling pas aan begonnen. Alles wordt ook gedigitaliseerd. Wij willen zicht krijgen op zijn totale werk. Ontdekken nog steeds nieuwe dingen, zeker als het om tekeningen gaat. “ In zekere zin wordt Halters’ werk nu pas echt door de stichting ‘aan de man gebracht’. Agneta Evenhuis: „Hij werkte constant heel hard aan zijn oeuvre, maar was geen cultureel ondernemer zoals de regering die tegenwoordig zo graag ziet. Kunstenaars dienen tegenwoordig kijkcijfers te halen met hun plaatjes, maar zo dacht Rien in ieder geval nog niet.“

Ingrid Halters knikt: „Dat hele netwerk-idee trok ’m inderdaad niet. Hij was gewoon altijd aan het werk. Ons hele huis stond in het teken van zijn kunst. Hij had een klein atelier voor het tekenen, boven een schilder-atelier, en in de schuur een werkplaats voor zijn beelden. ’s Winters tekende en schilderde hij meer, omdat het dan voor de beelden te koud was. En dan gebruikte hij nog een paar bijgebouwtjes voor de opslag.“

Rien Halters heeft niet alleen werk nagelaten. Ingrid en ook broer Remco hebben een ‘vormgeverstic’ van hun vader meegekregen, stelt Ingrid. Zij zijn samen met Louisette van Donkelaar verantwoordelijk voor de vormgeving van de catalogus. „En ook bij onze Lucas sluit ik niet uit dat hij dezelfde kant op gaat, ook al is hij pas 11“, glimlacht Ingrid.De expositie wordt zondag tussen 15.00 en 17.00 uur geopend. Halters’ kunstmaat Gerhard Lentink houdt dan een inleiding en de betrokken dichters lezen voor uit eigen werk. Jasper Gloerich improviseert op trompet. De expositie is te zien dinsdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur.


reageer  |  verzend  |  print  |  abonneren op BN/DeStem
BN/DeStem | 11-02-2004 | archief
Copyright © 2004 BN/DeStem - alle rechten voorbehouden

Overheid over Sars
Min. Volksgezondheid
Kennisnet over Sars
sars.pagina.nl


Overheid
Tweede Kamer
Eerste Kamer
Ver. Ned. Gemeenten
Provincie Noord-Brabant
Belastingdienst
CBS
Centraal Plan Bureau
CDA
LPF
VVD
PvdA
D66
GroenLinks
Christen Unie
SP
Nationale Ombudsman
Boetebase
NAVO
Verenigde Naties
Homepage Europese Unie
Europese Commissie
Europese Centrale Bank